سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به کارگیری از گل گاوزبان


حدود یک‌ ماه است که برداشت گل‌گاوزبان از دامنه‌های زیبای البرز و بعضا بخشها دشت مازندران آغاز شده , ‌برداشتی که نیز سهل وآسان و نیز مشقت بار است .

به نقل از عجم , اردیبهشت ماه که میگردد , بهشتی خیال‌انگیز در دامنه‌های بکر البرز با وجود گل‌ها و گیاهان اتومبیل , عرض اندام مینماید , این گیاهان هر مورد خاصیت درمانی بی‌شمار و گاه ناشناخته‌ای دارا هستند که یک کدام از آنها «گل‌گاوزبان» است .

گل‌گاوزبان , گیاهی است علفی و یک‌ساله که طول ساقه آن تا 60 سانتی‌متر می رسد , ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ‌های آن بی آلایش و مخملی , و پوشیده از تارهای وحشتناک است که هنگام چیدن گیاه , گزیدگی ملایمی در دست‌ها حس میشود .

گل‌گاوزبان حقیقی وواقعی , مشابه گل انار بوده و تخم آن حلقوی صورت و لعابی است , دارنده دم سپید و گلبرگ‌های بنفش و لاجوردی است .

این گیاه به‌صورت ماشین در دامنه‌های البرز میروید و با آنچه در بقیه نقاط جمهوری اسلامی ایران و عالم می روید کاملاً مختلف است , گیاه شبیه گل‌گاوزبان , «گاوزبان» است که در ایالات متحده و اروپا و بعضا نقاط کشور‌ایران نظیر تبریز و اصفهان میروید .

گل‌های این گیاه یه خرده کوچک‌تر از گل‌گاوزبان و مدور است , خاصیت این‌دو گیاه با یکدیگر فرق داراست . به‌عنوان نمونه گیاه «گاوزبان» دارنده شوره است , و عرق و ادرار را مضاعف مینماید , در حالی‌که گیاه کلیدی در واقع کنترل‌کننده حالت تعریق و ادرار است .

فواید گل‌گاوزبان

فواید گل گاوزبان بسیار زیاد است , مهمترین آنها که به ثابت رسیده و تقریباً همه اطبا از قبلی تا حالا بر آن توافق دارا‌هستند ; عبارت است از :

1 - تقویت‌کننده روان و حواس پنجگانه , و نشاط‌آور است .

2 - در معالجه نقص‌ حواس کاربرد فراوانی دارااست .

3 - شکم را قابل انعطاف و گونی صفرا را گشوده مینماید , اَخلاط سوخته سوداوی را از معده بیرون و عارضه ها آن را از دربین می برد .

4 - در تهیه و تنظیم اختلالات ادراری و تعریق , اثر گذار است .

5 - برای معالجه آنفولانزا , تنگی نفس و گلودرد , موثر است ; به‌ویژه زمانی‌که با عسل ارگانیک ترکیب شود .

5 - برگ جدید آن برای معالجه جوش‌های چرکین دهن اطفال , برفک , سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهن موءثر است .

6 - عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی , وسواس و خفقان اثر گذار است .

7 - دارنده منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری میکند .

برای استعمال از این گیاه , کافی است کمی گل‌گاوزبان ( دو تا پنج مثقال ) را با نیم‌ لیتر آب جوش , همانند چای روی حرارت غیر بی واسطه بخار کتری یا این که سماور گذارده و بگذارید فقط 10 دقیقه دم بکشد , خوب تر است بعداز دم‌کشیدن , قریه دقیقه بماند و سپس آن را میل نمایید , چون در‌این‌حالت‌ است که دمنوشِ شما لعاب بسته و خوش‌‎طعم‌تر میگردد .

طریقه مصرف درست گل‌گاوزبان

هر دارویی از جمله ارگانیک و غیر طبیعی , در کنار تاثیرات مثبت خویش , اثرات منفی‌ نیز دارااست که می بایست پیشین از مصرف با دکتر معالج ذی‌ربط مشورت کردن شود .

اشخاصی که از فشار خون بالایی برخوردار می باشند می بایست بدانند گل‌گاوزبان سبب ساز ارتقاء فشار خون می‌شود‌ ; براین اساس این‌گونه اشخاص خوب تر است دمنوش آن را به‌همراه یک سری قطره آب‌لیمو یا این که اندازه پاره ای لیمو عمانی , میل نمایند .

همینطور قدیم‌ترها همواره مصرف این گیاه را به‌همراه شکر و نبات , و چه بسا دم‌کردن آن با نبات را سفارش می کنند .

مصرف آن به‌عنوان آبمیوه بعداز شام پیشنهاد می گردد .

پزشک معالج معصومه خادمی‌زاده , نائب رئیس تیم داروسازی سنتی دانشکده علم ها طبی تهران , میگوید ; ( گل گاوزبان بجهت داشتن آلکالوئید ( نوعی ترکیبات پیچیده ازت‌دار یا این که سمّی ) , برای زنان آبستن و شیرده و خردسال ها زیان آور است , مصرف بیشتراز پنج روز پشت سر هم این گیاه ممکن است سبب عادت ماهانه در زنان شود ; بدین ترتیب بعد از پنج روز استعمال از آن در صورت نیاز , سه روز مسافت انداخته , آن‌گاه مجدد مصرف نمائید .