سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاسنی چه است


کاسنی چه می باشد
کاسنی معمولی یا این که ‎Cichorium گیاهی است از ریشه گل مینا , از تیره گل‌ستاره‌ای‌ها می باشد . از این گیاه دو جور کِشتی و چهار تا شش جور وحشی موجود هست . این گیاه اشکال متفاوتی دارااست سه گونه آن مشهور است .

کاسنی بری : که به tansy آوازه داراست در کشور‌ایران نمی‌روید .
کاسنی زردرنگ که به گل قاصدک آوازه داراست و در طب دیر باز کشور ایران به اسم ترخشقون اسم برده‌اند در بیشتر نواحی کشور ایران پراکندگی داراست ,
کاسنی معمولی
گیاه معمولی : یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی‌رنگ یا این که ارغوانی است . این گیاه اساسا مستقر عالم دیرباز است و بعداً در مجموعه کشورها ایالات متحده هم به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده است . منشا اساسی این گیاه اروپای مرکزی , بخش ها غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی گوناگون کشور ایران به ویژه شهرستان اقلید , آذربایجان , کردستان و بخش ها کوهستانی خراسان دارااست . به آب و هوای خنک , آفتابی یا این که مقداری سایه نیاز داراست و گرمای شدید فصل‌تابستان راتحمل نمی کند .

خاصیت کاسنی
تصفیه خون و شستشوی کبد از جمله خاصیت کاسنی و عرق آن است . این گیاه یکی‌از گیاهان دارویی مفید است که در اشکال متعدد در درختان وجود داشته و تمامی اجزای آن خواصی مضاعف موثر برای تن داراست , ولی در صورتیکه به‌ میانه‌روی استعمال شود .
گیاه کاسنی دارنده خاصیت تب‌بر میباشد , همینطور اندام هوایی این گیاه مثل برگ و ساقه آن , برای هضم طعام موءثر است .
شستشو دهنده? کبد و همگی , خون ساز است .
این گیاه دارویی منجر ارتقاء نیروی جنسی و ارتقا حجم اسپرم در مردان میشود .
فواید کاسنی و عرق کاسنی , از قدیم بین ایرانیان رده و منزلتی مختص داشته و همگی مادربزرگ‌ها , در بین تمام شیشه‌های بو و چاشنی در مطبخ خانه‌هایشان , یک قرابه کوچک , عرق کاسنی را در کنار شاتره , گل گاوزبان , نعناع و … نگه‌داری می‌کردند .
عطاران و پژوهشگران در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی , عرق کاسنی را سرد می دانند که تاثیراتش در از در میان بردن حرارت و التهاب تن شم رخوت و سستی , رنگ پریدگی و زردی رخ و خصوصاً تنبلی کبد است و در صورتی‌که با اعتنا و دائمی مصرف شود , تاثیراتش تماما قابل بازدید است . این گیاه دارویی سرد است , و تقویت کننده کبد , و تسکین دهنده حرارت و عطش , و گرمی و تقویت کننده تمامی و فشار خون و صفرا و منزه کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها است .
این گیاه برای تهیه و تنظیم فشار خون دوچندان موءثر است .
آب برگ این گیاه دارویی شایسته ترین داروی یرقان و کلیه‌ها و کبد است , و جوشیده و صاف کرده آن برطرف کننده تب های کهنه و تقویت کننده معده همراه با گل قند معالجه کننده تب های جزئی مداوم است .
ضماد آن برطرف کننده ورم های گرم و درد دیده و افزاینده بینائی است .
تهیه و تنظیم ضمادی از کاسنی و سرب سائیده و روغن گل معالجه کننده سرطان جراحت دار است .
این گیاه دوست عالی کبد است و کم‌ کننده قند خون بیماران دچار به دیابت میباشد .
هرگاه آب این گیاه و آب خیار چمبر را ادغام نمائید و در اولِ شرع آنژین و بیماریهای حلقوی با آن غرغره نمایید , آن را معالجه خواهد نمود .
تخم کاسنی در ادغام با بقیه داروهای خنک اثرگذار و برطرف کننده تبهای صفراوی , یرقان , خفقان , بیماری های کبدی و سردرد است .
تخم این گیاه هرگاه همراه با دمپایی و تخم رازیانه پخته شود , دفع کننده سموم و ضعف همه و طحال و تحریک کننده اشتها هست .
تخم کاسنی در جمیع حالات جانشین برگ کاسنی قادر است بشود .
برای معالجه یبوست , جوشانده برگ و ریشه کاسنی به میزان 2 فنجان صبح ناشنا دوچندان اثر گذار است .